Президенту України
ПОРОШЕНКУ П. О.
Прем’єр-міністру України
ЯЦЕНЮКУ А.П.
Секретарю РНБОУ
ТУРЧИНОВУ О.В.
Шановний Петре Олексійовичу!
Шановний Арсенію Петровичу!
Шановний Олександре Валентиновичу!
Звертаюся до Вас з питання надзвичайної державної ваги. Забезпечення енергетичної безпеки на основі сталого функціонування і розвитку паливно-енергетичного комплексу відповідно до Закону України «Про основи національної безпеки України» є одним з основних напрямів державної політики з питань національної безпеки України.
Звертаю Вашу увагу, що аналіз процесів та тенденцій в паливно-енергетичному комплексі за останній рік свідчить про наближення енергетичної системи України до межі колапсу, що може призвести до катастрофічної ситуації як в самій енергетичній галузі, так і в економіці в цілому.
Я переконаний, що Вам відомі ключові проблеми енергетичної галузі станом на липень 2015 року, в узагальненому вигляді вони наступні:
- провал підготовки теплової генерації до проходження осінньо-зимового періоду 2015/2016 років, передусім в частині забезпечення накопичення вугілля на складах та виконання ремонтної програми;
- знищення власного виробника теплової електроенергії, зокрема банкрутство теплової генерації та руйнування вугільної галузі;
- непрозорі та корупційні підходи до управління енергетичною галуззю з боку регулятора (НКРЕКП) і Міністерства енергетики та вугільної промисловості України;
- збільшення енергозалежності країни від Росії;
- монопольний та корупційний вплив на регулюючі та державні органи управління енергосистемою України (Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП, Укренерго, ДП Енергоринок) представників, пов'язаних з інтересами російського громадянина та олігарха К.Григоришина.
1. Провал підготовки теплової генерації до проходження осінньо-зимового періоду (ОЗП) 2015/2016.
Внаслідок провалу програми підготовки до ОЗП відбувається значне скорочення генеруючих потужності ТЕС через відсутність вугілля та стихійне скорочення ремонтної компанії, необхідної для підготовки блоків до проходження зими.
Відсутність палива. Запаси вугілля на складах ТЕС складають третину від рівня, необхідного для проходження ОЗП основною енергосистемою України (10 ТЕС без зони АТО (Старобешівської і Зуєвської ТЕС) та Бурштинського і Луганського островів). За рік (липень 2015 до липня 2014) запаси вугілля на ТЕС основної енергосистеми зменшилися на 1,5 млн. тон або в 3,2 рази. Забезпечення мінімального накопичення вимагає поставки не менше 65 тис. тон на добу (спалювання і накопичення), тоді як поточний рівень забезпечує лише 55% від потреби при щодобовому дефіциті у 20 тис. тон.
Скорочення планових ремонтів. Обсяг ремонтної кампанії в порівнянні з минулим роком скорочений в 2 рази через відсутність коштів (на плановому ремонті 2,3 ГВт потужностей проти 4,5 ГВт минулого року). Нині технічний стан теплової генерації є незадовільний і не забезпечить проходження ОЗП.
Скорочення генеруючих потужностей. У зв'язку з відсутністю палива в енергосистемі України стали недоступні 5,4 ГВт (35% потужностей).
З прогнозованого загального дефіциту потужностей у 5,2 ГВт, пов’язаного з нестачею вугілля, виходом з ладу потужностей через непроведені ремонти блоків та можливою аварійною зупинкою 1 блоку АЕС, 1 ГВт може бути перекритий імпортом з Росії, тоді як неперекритим залишиться дефіцит у 4,2 ГВт. Такий дефіцит потужностей є еквівалентом 45% споживання електроенергії промисловістю України або середньостатистичного споживання 5-6 агропромислових областей.
Таким чином, з урахуванням відсутності палива, руйнувань ЛЕП і непроведених планових ремонтів до зими будуть готові лише трохи більше 50% потужностей ТЕС, що загрожує подальшим масовим відключенням споживачів в осінньо-зимовий період.
2. Знищення власного виробника теплової електроенергії.
Банкрутство теплової генерації. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України і НКРЕКП штучно занижували тариф теплової генерації, що призвело до глибокої фінансової кризи ГК ТЕС. Теплові станції зупиняються через збиткову діяльність, недостатність фінансових ресурсів, неможливість забезпечення паливом. Так, зокрема, Зміївська ТЕС зупинена з 23 травня, Слов'янська ТЕС з 4 липня, а Придніпровська ТЕС планується до зупинки з 1 серпня 2015 р.
Збитки теплової генерації за прогнозним балансом 2015 р. досягнуть рівня 2-х місячної товарної продукції. За 5 міс 2015 р. збитки по виробництву електроенергії становили 3,3 млрд. грн., а фінансовий стан компаній теплової генерації став критичним. Зокрема, станом на 01.07.2015 борг ДП Енергоринок перед тепловою генерацією виріс до 8,3 млрд грн.
Збитки вугільної галузі. Політика регулятора щодо штучного встановлення ціни на вугілля нижче собівартості і нижче ринкової вартості призводить до збитків і скорочення видобутку всієї вугільної галузі України. Теплова генерація і вугільна галузь несуть збитки у зв'язку з вимогою регулятора продавати вугілля за заниженою ціною 1100 грн/т, що не відповідає ні собівартості – від 1500 до 1990 грн/т, ні ринковому рівню – 1600-1800 грн/т.
Збитки вугільного сектору складають: приватні шахти – 3,9 млрд. грн., державні шахти – 1,7 млрд. грн. Зростання заборгованості ГК ТЕС перед виробниками вугілля: приватні шахти – 3,5 млрд. грн., державні шахти – 0,2 млрд. грн. Скорочення інвестицій у вугільний сектор призвело до падіння видобутку (1 півріччя 2015 до 1 півріччя 2014): приватні шахти – 34%, державні шахти –72%.
Продовжується цінова дискримінація вітчизняного виробника вугілля по відношенню до імпортного вугілля з Росії – 1546 грн/т, ПАР – 1736 грн/т, Австралії – 1568 грн/т (при курсі 22,4 грн/долар станом на 30.06.2015).
Колапс вугільної галузі. Негативна динаміка видобутку вугілля в першу чергу пов'язана зі значним зростанням собівартості виробництва, в т. ч. через девальвацію гривні, інфляцію та наслідки військових дій, і водночас з навмисно руйнівною ціновою політикою НКРЕКП і Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
Падіння рівня видобутку енергетичного вугілля в Україні (1 півріччя 2015/1 півріччя 2014) склало 45%, при цьому: марки Г/ДГ – 8,8%, марки А/Т – 87,2%. Найбільші втрати за обсягами видобутого вугілля зазнав державний сектор: зниження видобутку енергетичного вугілля шахтами Міненерговугілля склало 72,3%, ДТЕК – 34,4%, інших приватних компаній – 27,8%.
3. Непрозоре та корупційне управління енергетичною галуззю.
Ручне управління галуззю. Здійснюється дискримінаційний розподіл коштів енергоринку та субсидування нанесених збитків за рахунок Державного бюджету. Так, регулятором було прийнято ряд рішень на користь держкомпанії Центренерго шляхом додаткових платежів у розмірі 357 млн. грн. на шкоду решті теплової генерації. Як результат, за 5 місяців 2015 р. тариф Центренерго склав 85,6 коп./кВтг, а в інших учасників теплової генерації 79,6 коп./кВтг.
Водночас, здійснюються поставки дотаційного вугілля на Центренерго з державних вугільних підприємств за ціною 1100 грн/т, при офіційній собівартості видобутку вугілля 1985 грн/т. Формування ціни вугілля на такому рівні стало можливим за рахунок субсидування коштами з Держбюджету – 400 млн грн.
Крім того, підтримується і заохочується реалізація посередницьких схем при закупівлі вугілля на Центренерго із зони АТО (шахта Кисельова та ін.).
Реалізація корупційних схем. Здійснюється безпрецедентна підтримка реалізації сумнівних схем в інтересах російського олігарха К. Григоришина, що можна розглядати як приховані привілеї російському капіталу.
Так, тариф Укренерго був збільшений у понад 1,5 рази, фінансуючи закупівлю трансформаторів, які не критичні для проходження ОЗП. Держава погодила збільшення інвестиційної програми Укренерго з метою придбання трансформаторів, які в Україні виробляє лише завод "Запоріжтрансформатор" К. Григоришина. При цьому, на світовому ринку є маса пропозицій з цінами 10-13 тис. $/МВА, а Укренерго закупило за 25 тис. $/МВА. Інвестиційна програма збільшена до 6,9 млрд. грн. (1,4 млрд. грн. за рахунок прибутку на капітальні інвестиції (за рахунок тарифу) та 0,8 млрд. за рахунок кредитів).
Здійснюється цілеспрямована дезінформація і обман уряду і громадськості щодо доцільності такого безпрецедентного збільшення інвестпрограми при повній відсутності об'єктивних причин, аналізу та технічного обґрунтування масової заміни трансформаторів. Планується збільшення й довгострокової інвестпрограми Енергоатома і Укренерго.
4. Збільшення енергозалежності країни від Росії.
Грою на Росію та реалізацією корупційних схем в інтересах російського олігарха К. Григоришина є й імпорт російських енергоресурсів та підтримка російських геополітичних інтересів на шкоду українській генерації:
а) Імпорт електроенергії з Росії здійснювався за тарифом 81,1 коп./кВтг, а реальний тариф для українських ГК ТЕС з урахуванням фактичного рівня оплати 81,9% був нижчий імпортного на 20%. Тож збитки теплової генерації від імпорту електроенергії склали 270 млн. грн. Спроби організувати імпорт електроенергії з Росії в інтересах К. Григоришина здійснювалися через офшорну кампанію Perlisio.
б) Поставки електроенергії до Криму здійснювалися з визнанням юрисдикції Росії відносно Кримського округу. Збитковий транзит та експорт до Криму провадився при обмеженій потужності для внутрішнього споживання. При цьому валютні та інші ризики несе Укрінтеренерго.
в) Постачання вугілля із зони АТО на Центренерго: за 1 півріччя 2015 р. було завезено із зони АТО 800 тис. тон вугілля на суму понад 1 млрд. грн. При цьому постачання здійснювалося через посередницькі компанії (в т. ч. шахту Кисельова), які не здійснюють фактичний видобуток вугілля.
5. Монопольний та корупційний вплив на регулюючі та державні органи управління енергосистемою України представників російського громадянина та олігарха К. Григоришина.
За рік відбулася значна зміна керівного складу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП, Укренерго на людей, за попереднім досвідом роботи пов'язаних з бізнес-інтересами К. Григоришина.
До таких високопосадовців відносяться
у Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України:
міністр енергетики Володимир Демчишин (директор з інвестиційно-банківських послуг «Інвестиційний капітал України» - ICU з 2008 по 2014 р.),
начальник управління з питань нафтогазової політики Володимир Куйда (генеральний директор ВАТ «Запоріжтрансформатор», група «Енергетичний стандарт», Сумиобленерго);
у НКРЕКП:
Голова НКРЕКП Дмитро Вовк (віце-президент з корпоративних фінансів «Інвестиційний капітал України» - ICU),
член НКРЕКП Борис Циганенко (директор ТОВ «Енерджі Консалтинг»);
в Укренерго:
в.о. директора Юрій Касич (голова правління Чернігівобленерго, заст. директора ЛЕО, технічний директор в Вінницяобленерго і Черкасиобленерго),
заст. директора з технічних питань Олександр Коломієць (Чернігівобленерго, Вінницяобленерго),
заст. директора з економіки та фінансів Антон Мягков (ВАТ «Запоріжтрансфоматор», Вінницяобленерго),
заст. директора з капітального будівництва Олександр Кравчук (директор з капітального з будівництва Чернігівобленерго),
начальник департаменту закупівель та договірної роботи Ігор Вінніков (виходець із структур, що належать К. Григоришину),
заст. головного інженера з модернізації та реконструкції Геннадій Чолак (виходець із структур, що належать К. Григоришину),
начальник департаменту доступу до міждержавних перетинів Олександр Пєтухов (виходець із структур, що належать К. Григоришину);
в ДП Енергоринок:
заст. директора з економіки та фінансів Юрій Бойко (голова правління Чернігівобленерго).
Яскравим прикладом відвертої корупції стала ситуація з продажом акцій ПАТ Вінницяобленерго, коли 27.11.2014 Фонд держмайна України продав 25% акцій ТОВ «Фондовий актив» (належить К. Григоришину) за 112,7 млн. грн., а 21.01.2015 «Інвестиційний капітал України» (ICU) викупив 24,99% акцій у ТОВ «Фондовий актив» лише за 7,7 млн. грн., тобто за ціною на 105 млн. грн. нижчою їх реальної вартості. До речі, з групою «Інвестиційний капітал України» (ICU) пов'язаний не лише міністр енергетики В. Демчишин, але й Голова НБУ В. Гонтарева, яка з 2007 р. займала посаду голови ради директорів групи та була її співвласницею.
Парадоксальним фактом є те, що попри збройну агресію Росії проти України сьогодні зазначені вище особи, пов'язані з російським громадянином і олігархом К. Григоришиним, призначені на ключові посади в енергетичній галузі України і мають монопольний та корупційний вплив на прийняття рішень у цій стратегічній сфері.
Енергетична безпека України – одна з головних складових національної безпеки України. Водночас призначення в органи регулювання та управління енергетичною галуззю людей К. Григоришина на тлі російської агресії – це величезна загроза національним інтересам України. Це можна порівняти з тим, як Віктор Янукович призначав громадян Росії міністром оборони України та головою СБУ, що спричинило вкрай руйнівні наслідки для обороноздатності країни. Так само, спільна політика міністра енергетики В. Демчишина і К. Григоришина вже призвела до вкрай небезпечного посилення енергетичної залежності України від Росії, що загрожує національній безпеці країни.
З огляду на вищезазначене, фракція Радикальної партії Олега Ляшка у Верховній Раді України звертається до Вас з пропозицією невідкладно ініціювати засідання Ради національної безпеки і оборони України для розгляду усього комплексу порушених у цьому зверненні питань.
Зокрема, вимагаємо прийняття рішення про негайну відставку міністра енергетики В.Демчишина та звільнення енергетичної галузі України від монопольного та корупційного впливу з боку російського громадянина та олігарха К.Григоришина.
З повагою,
Народний депутат України,
Голова фракції Радикальної партії Олег ЛЯШКО